|
||||||||
|
De muziekgroepen die meerdere decennialang actief blijven worden alsmaar zeldzamer, maar met de Londense postpunk- en new wave-formatie ‘The Monochrome Set’ hebben we toch weer zo’n band gevonden. Deze in 1978 opgerichte formatie is de laatste jaren zelfs weer zeer actief geworden, waardoor we in 2016 hun album “Cosmonaut” en in 2018 het album “Maisieworld” voor dit magazine mochten recenseren. Al meteen daarna in 2019 volgde alweer een nieuwe plaat van ‘The Monochrome Set’ in de vorm van hun 15e album “Fabula Mendax”. Sinds ze in 2014 tekenden bij het Duitse platenlabel ‘Tapete Records’ gaat het razendsnel voor deze Britse formatie en zo krijgen we nu opnieuw elf nieuwe tijdloze en melodieuze popnummers door de band aangeboden op hun nieuwste 16e album dat getiteld werd als “Allhallowtide”. Eén van de oprichters van de groep in 1978 was de in Indië geboren leadzanger, gitarist en songschrijver ‘Bid’, pseudoniem voor Ganesh Seshadri. Hij is dezer dagen het enige overgebleven lid van de originele groepsbezetting van 44 jaar geleden, want momenteel zijn bassist Andy Warren, keyboardsspeelster Athen Ayren en drummer Mike Urban de drie andere bandleden van ‘The Monochrome Set’. Met hun gemakkelijk herkenbare melodieuze sound hebben deze indie popveteranen alweer een kenmerkende plaat klaargestoomd, een album dat perfect zal passen in de uitgebreide discografie van ‘The Monochrome Set’. Geopend wordt er met de albumtiteltrack waarna het zachtjes rockende “Ballad Of The Flaming Man” volgt en het catchy dansbare “My Deep Shoreline”. Bij de plaatopname in de ‘OneCat Studio’ in Londen waren ook enkele gastmuzikanten aanwezig zoals Karen Yarnel voor extra percussie, Alice Healey voor backing vocals en Jon Clayton voor allerlei bijkomende instrumentatie en ook acterend als co-producer van het album naast frontman Bid. Het blijft verbazen hoe ‘The Monochrome Set’ vlot in het gehoor liggende melodieën kan brengen die toch nog altijd een bepaalde vorm van originaliteit herbergen. Zo is danstrack ”Really In The Wrong Town” zeer hitgevoelig, net als single “Hello, Save Me” die u op de bijgaande audiovideo kunt horen. Ook de zangkwaliteiten van Bid staan als een paal boven water zoals we op dit album kunnen horen in de ballads “Box Of Sorrows”, “In A Chapel Of A Personal Design” en “Resplendent In A Darkness”. Van een new wave-eightiesband die aan de release van zijn 16e album toe is mogen we natuurlijk geen vernieuwend of baanbrekend werk meer verwachten, maar als ‘The Monochrome Set’ platen van een gelijkaardige kwaliteit als deze “Allhallowtide” blijft maken, dan mogen ze wat ons betreft toch nog gerust nog een paar decennia verdergaan op deze ingeslagen weg naar eeuwige muzikale roem. (valsam)
|